سایت مپ چیست

سایت مپ فایلی با فرمت xml و متنی است که به عنوان برگه ای از سایت از سمت موتور جستجو به روند بازدید سایت کمک می کند. اصلی ترین مقصود از ساخت سایت مپ، ارتقاء بازدید و ایندکس صفحه های سایت بوسیله موتور جستجو می باشد. در این مطلب به طور کامل به شما در همراه کارا خواهیم گفت که سایت مپ چیست و چگونه آموزش ساخت سایت مپ را ببینید.

در مورد سایت مپ sitemap بیشتر بدانید

سایت مپ چیست؟ آموزش ساخت سایت مپ چگونه است؟ سایت مپ بوسیله گوگل در سال ۲۰۰۵ به برنامه نویسان و سئوکاران معرفی شد. در این فایل فهرستی از صفحه ها و url سایت موجود است که ربات های موتورهای گوگل جهت شناسایی بخش های مختلف سایت به این فایل مراجعه می کنند تا جهت ایندکس کردن سایت از لینک های موجود در آن استفاده کنند. به علاوه ربات ها در مورد صفحه های سایت جزئیات بیشتری مانند بروزرسانی جدید، توضیحات متای صفحه ها، ارتباط صفحات با هم، اهمیت هر صفحه و غیره را از سایت مپ شناسایی می کنند. سایت ها بسته به ساختارشان از نوع ایستا و پویا با نقشه های مختلفی هستند که در سایت پویا راحت تر می توان نقشه سایت ساخت.

همانگونه که بیان شد xml پسوند و فرمت فایل سایت مپ است که با پسوند دیگری نیز این فایل بکار می رود. بعضی از سایت های بزرگ از نقشه سایت با پسوند html استفاده می کنند تا بتوانند بخش های مختلف سایت را بهتر به بازدید کنندگان بشناسند. مخاطبان نیز می توانند به دور از ظاهر گرافیکی و سردرگم کننده سایت در این فایل به مقصود مورد نظر خود برسند. با دیدن آموزش ساخت سایت مپ می توانید به صورت عملی با آن آشنا شوید.

سایت مپ چیست

نقشه سایت من کجاست؟

سایت مپ چیست؟ نقشه سایت های مختلف به شکل پیش فرض بعد از ساخته شدن بوسیله افزونه های خودکاری مانند yoast seo در این سایت واقع می شود.

Example.com/sitemap.xml

در مثال بالا نام دامنه سایت مورد نظر به جای example قرار می گیرد. برخی مواقع امکان دارد وبمستران دوست نداشته باشند که سایت مپ سایتشان واقع در این آدرس پیش فرض باشد. لذا می بایست بعد از ساخت و بعد از قرار دادن آن در آدرس جدید، آن را به گوگل بشناسانند.

آیا اگر سایت مپ نباشد سئو سایت دچار مشکل می شود؟ برخی مواقع صاحبان سایت ها وقتی متوجه می شوند نقشه سایت را برای سایت خود فعال نکرده اند فکر می کنند توسط گوگل جریمه می شوند. ولی نباید آنها نگرانی از این بابت داشته باشند، زیرا نبود سایت مپ سایت شما را دچار جریمه نمی کند بلکه وجود آن باعث می شود به خزنده های موتورهای جستجو کمک شود و سئو سایت نیز بهبود پیدا می کند. آموزش ساخت سایت مپ شما را بیشتر با این فرایند آشنا می کند.

بعد از اینکه دانستید سایت مپ چیست، شاید از خود بپرسید که چگونه سایت مپ به بهبود سئو سایت کمک می کند؟ همانطور که می دانید منتشر کردن پست و مقاله در دوره زمانی منظم به بهینه سازی سایت کمک می کند. لذا در اینجور مواقع از گوگل اعتبار دریافت خواهید کرد. ولی اگر ربات های گوگل در ایندکس کردن و شناسایی مقاله شما ناتوان باشد، زحمات شما به هدر خواهد رفت. در اینصورت عدم وجود سایت مپ باعث می شود صفحه های سایت شما بوسیله گوگل لیست بندی نشود. در صورتی که وجود نقشه سایت سبب شود تا تغییرات بخش های مختلف سایت به گوگل در سریع ترین زمان ممکن اطلاع رسانی شود.

درست است که بکار بردن سایت مپ عملی غیرضروری بوده، ولی اگر به سئو سایت خود اهمیت زیادی می دهید بهتر است به فکر ایجاد آن باشید. با آموزش ساخت سایت مپ با افزونه های آن بیشتر آشنا می شوید.

آموزش سایت مپ

معرفی انواع سایت مپ

سایت مپ چیست؟ نقشه سایت بسته به فرمت دارای انواع مختلفی است. مانند:

  • سایت مپ XML
  • سایت مپ HTML
  • سایت مپ TXT
  • سایت مپ RSS

فرمت XML برترین فرمت جهت استفاده در ارتقاء سئو و ایندکس سایت است. سایت مپ ها بسته به نوع محتوا نیز به انواع مختلفی دسته بندی می شوند.

  • سایت مپ ویدئو
  • سایت مپ تصاویر
  • سایت مپ خبری
  • و غیره

سایت مپ XML به عنوان پیش فرض استفاده های زیادی دارد. ولی بعضی از سایت ها جهت ایندکس بهتر پست خود، برای تصاویر و ویدئو سایت خود ثبت نقشه جداگانه را در دستور کار قرار می دهند. سایت مپ ویدئو و تصاویر نیز با فرمت XML قبل ثبت در سایت را دارد که استفاده از آن مزیت های زیادی خواهد داشت.

سایت مپ خبر از انواع نقشه سایت به شمار می رود که اکثرا بوسیله سایت های خبری بکار می رود. این سایت ها سرعت ایندکس سایت را با استفاده از این نوع نقشه تا حد زیادی بالا می برند. طبق توصیه گوگل سایت ها جهت پست خبری از نقشه سایت مجزا استفاده کنند تا سرعت ایندکس آنها زیاد شود. در آموزش ساخت سایت مپ با انواع این قابلیت آشنا می شوید.

مشاوره رایگان

با ما تماس بگیرید و مشاوره رایگان دریافت کنید

ساخت سایت مپ

بعد از اینکه دانستید سایت مپ چیست، باید بدانید راه های زیادی جهت ساخت نقشه سایت وجود دارد که هر یک را شرح خواهیم داد. شما نیز باید بر اساس نوع سیستم مدیریت محتوای سایت خود و شرایط آن هر نوعی را انتخاب کنید.

ساخت سایت مپ برای وردپرس

جهت ساخت نقشه سایت در وردپرس از افزونه ها استفاده می شود. مانند:

  • Google XML Sitemaps از افزونه های رایگان به شمار می رود.
  • Yoast seo
  • Rank math

ساخت سایت مپ با ابزارهای آنلاین

اگر از سیستم مدیریت محتوای اختصاصی در سایتتان استفاده شده هیچ افزونه ای به شکل خودکار در آن وجود ندارد باید از ابزارهای آنلاین مانند Xml-sitemaps استفاده کنید.

ساخت سایت مپ برای سایت های جوملایی و دروپال

در سایت های جوملایی و دروپال علاوه بر استفاده از xml sitemaps می توانید از افزونه های مخصوص بهره ببرید. در سایت های جوملایی از افزونه jsitemap و در سایت های دروپال از سایت drupal باید xml- sitemap را نصب و استفاده کنید. با دیدن آموزش ساخت سایت مپ در جوملایی و دروپال حرفه ای تر کار خواهید کرد.

فایل ایندکس نقشه سایت چیست؟

در سایت مپ امکان اضافه کردن بیش از ۵۰ هزار URL وجود ندارد و در صورت تجاوز کردن تعداد آدرس ها و حجم فایل ها به بیشتر از این مقدار، از نظر گوگل سایت مپ شما بی اعتبار خواهد بود. با استفاده از فایل ایندکس نقشه سایت می توان این مشکل را برطرف کرد. آدرس یک نقشه سایت در هر لینک موجود در این فایل دیده می شود. با به  کار بردن این فایل می توانید سایت مپ ها را بسازید و در کنار هم قرار دهید تا گوگل کار ایندکس کردن آنها را انجام دهد.

اگر حجم سایت شما از ۵۰ مگابایت بیشتر شود ولی آدرس ها کم تر از این حجم باشد. می توانید حجم فایل ها را با استفاده از G-ZIP کاهش دهید. آموزش ساخت سایت مپ شما را حرفه ای تر خواهد کرد.

ساخت سایت مپ

سخن پایانی

سایت مپ چیست؟ همانطور که گفتیم نقشه سایت به این دلیل ایجاد می شود تا محتوای درون سایت به کاربران نمایش داده شود. این مقصود زمانی تحقق پیدا می کند که گوگل، سایت و محتوای آن را بشناسد. موتورهای جستجو گوگل صفحات سایت را با خزش های روزانه شناسایی کرده و آنها را مناسب خواندن می نمایند. برای موتورهای جستجو سایت مپ فایل XML است که علاوه بر نشان دادن ساختار کلی سایت، باعث می شود بوسیله ربات های جستجو صفحات موجود در سایت پیدا شوند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *