تقویم محتوایی

در ایجاد محتوا، صرف ایجاد و به اشتراک‌گذاری محتوا مساوی با بازاریابی محتوا نیست. بازاریابی محتوا طیفی از عناصر و استراتژی‌های خاص را در برمی‌گیرد که درمجموع  سطح کارایی را افزایش می‌دهد. ازجمله این عناصر حیاتی، تقویم محتوایی یا تقویم انتشار است که یک رویکرد سازگار و برنامه‌ریزی‌شده را برای ایجاد و توزیع محتوا تضمین می‌کند. در این مقاله شمارا با نکاتی درباره تقویم محتوایی و اینکه دقیقا تقویم محتوایی چیست آشنا خواهیم کرد.

تقویم محتوایی چیست؟

یک تقویم محتوا شامل اجزای مختلفی است که برای برنامه‌ریزی، زمان‌بندی و سازمان‌دهی محتوا و سایر پروژه‌های بازاریابی استفاده می‌شود.این به‌عنوان یک برنامه از پیش تعیین‌شده عمل می‌کند که زمان و مکان انتشار محتوا را تعیین می‌سازد. در این تقویم جزئیاتی مانند نویسنده محتوا، طراح و گرافیست و همچنین زمان نگارش و انتشار و کانال انتخابی برای انتشار را مشخص می کنید.

چرا داشتن یک تقویم محتوا مهم است؟

افراد در صنعت انتشارات اهمیت یک تقویم محتوا را درک می‌کنند. روزنامه‌نگاران و ناشران موفق نتایج ثابت خود را مدیون برنامه‌ریزی دقیق هستند.  به‌عنوان‌مثال، اجازه دهید مجله “خانواده سبز” را مثال بزنیم. از مرداد ۱۳۷۸ این مجله هر پانزده روز یک‌بار بدون وقفه منتشر می‌شود. چنین برنامه ریزی دقیقی تنها با داشتن  یک تقویم محتوایی ساختاریافته و افراد حرفه ای که به آن پایبند هستند قابل‌دستیابی است.

 

باوجوداین، بسیاری از شرکت‌ها و تولیدکنندگان محتوا در حوزه دیجیتال به استفاده از تقویم محتوا اعتقادی ندارند. ممکن است درست باشد که برای محتوای خبری و سرگرمی، تقویم محتوا چندان مهم نیست. در چنین مواردی، تمرکز در درجه اول بر ایجاد پست‌های جذاب و جذاب است. بااین‌حال، اگر از بازاریابی محتوا برای رشد یک تجارت استفاده شود، داشتن یک تقویم محتوا ضروری است. چرا؟ در اینجا چند دلیل وجود دارد:

  • هرگز ضرب‌الاجل‌های مهم را با یک تقویم محتوا از دست ندهید!

تصور کنید در آخرین لحظه متوجه شوید که قرار است تنها چند هفته دیگر یک کد تخفیف برای روز پرستار در اختیار فالوورهای اینستاگرام خود قرار دهید. یا کارمندان شما فراموش می‌کنند که شما به آن‌ها دستور داده‌اید که در مورد یک موضوع خاص پست بنویسند. چنین موقعیت‌هایی غیرمعمول نیستند، زیرا تعداد زیادی از کارها و چالش‌های روزانه‌ای که با آن مواجه می‌شویم، اغلب باعث می‌ گردد جزئیات مهم را فراموش کنیم.

  • افزایش بهره‌وری کار

طبق قانون پارکینسون، وظایف به‌منظور پر کردن زمان در نظر گرفته‌شده برای تکمیل آن‌ها گسترش می‌یابند. ماهیت و کمیت کار تأثیر چندانی بر این پدیده ندارد. با نزدیک شدن به ضرب‌الاجل‌ها، ما اغلب فشار و انگیزه بیشتری برای به پایان رساندن کارها احساس می‌کنیم (جلسات مطالعه آخر شب را قبل از امتحانات به خاطر بیاورید). این قانون پیشنهاد می‌کند که داشتن یک برنامه با مهلت‌های تعیین‌شده، انجام کار را برای ما آسان‌تر می‌کند.

  • صرفه‌جویی در انرژی و منابع

نویسندگی یک فعالیت سخت و نیازمند منابع است. بدون برنامه‌ریزی هدفمند،  انرژی و منابع قابل‌توجهی را هدر می دهید. برنامه‌ریزی باعث تمرکز می‌شود و به شما این امکان را می‌دهد که روی آنچه مفید است تمرکز کنید و آنچه را که نیست حذف کنید. با حذف عناصر غیرضروری، توجه شما به آنچه واقعاً مهم است معطوف می‌شود.

چگونه شروع به ایجاد یک تقویم محتوا کنیم؟

با فرض اینکه استراتژی بازاریابی محتوای کسب و کار خود را به طور کامل برنامه‌ریزی کرده ایم، اکنون زمان آن رسیده است که فرآیند عملی تولید محتوا را آغاز کنیم. هدف اصلی محتوایی که تولید می‌کنیم این است که مخاطب را با خدمات خود آشنا نموده و استفاده از آن‌ها را تشویق کنیم. در ابتدا، برنامه‌ریزی برای تولید چنین محتوایی ممکن است چالش برانگیز به نظر برسد، به ویژه با توجه به هزینه و زمان مورد نیاز برای هر قطعه محتوا. برای تسهیل ایجاد یک تقویم محتوا، داشتن پاسخ های واضح و مختصر به سه سوال زیر مفید خواهد بود:

چگونه شروع به ایجاد یک تقویم محتوا کنیم؟

۱- محتوا در کدام کانال های بازاریابی منتشر می‌شود؟

نوع محتوایی که تولید می‌کنیم، خواه متن، ویدئو، صوتی یا ترکیبی از آن‌ها باشد، به کانال های توزیع بستگی دارد. حتی اگر قصد تولید انواع مختلف محتوا در چندین کانال را داشته باشیم، بهتر است از یک تقویم محتوای جامع برای برنامه‌ریزی استفاده کنیم. این رویکرد به ما اجازه می‌دهد تا فرآیند تولید محتوا را در تمام کانال‌ها تجسم کنیم و تخمین واقعی‌تری از زمان، تلاش و هزینه ارائه کنیم.

۲-  محتوا باید چند بار منتشر شود؟

حجم محتوای تولید شده بر پیشرفت فرآیند تولید محتوا تأثیرگذار خواهد بود. به‌عنوان‌مثال، یک خبرنامه روزانه نیاز به رویکردی متفاوت از یک وبلاگ ماهانه تنها با یک مقاله دارد. هر چه حجم محتوا بیشتر باشد، برچسب ها یا دسته های بیشتری باید تولید و منتشر شوند.

۳-  مسئولیت تولید محتوا بر عهده کیست؟

در تقویم، توصیه می‌شود اسامی تمام افرادی که در تولید محتوا نقش دارند فهرست شده و به آن‌ها دسترسی مناسب داده شود. اگر ما با یک دستیار نویسنده یا ویراستار همکاری می‌کنیم، اطمینان از اینکه همه نقش های خود را به طور موثر ایفا می‌کنند و نظارت همه جانبه بر مسئولیت های مربوطه خود دارند بسیار مهم است. در مواردی که یک شخص به طور کامل تولید محتوا را انجام می‌دهد، شامل وظایف نویسنده، ویراستار، بازاریاب دیجیتال و غیره، تقویم باید به گونه ای طراحی شود که تمامی تعهدات آن‌ها را در بر گیرد.

سخن پایانی

تیم‌های بازاریابی برای برنامه‌ریزی و اجرای مؤثر کمپین‌های خود در چندین پلتفرم مانند وب‌سایت‌ها و بازاریابی ایمیلی، به شدت به تقویم‌های محتوا متکی هستند. از بسیاری جهات، این تقویم ها به‌عنوان ابزاری ضروری برای استراتژی و تولید مداوم محتوای با کیفیت بالا برای کسب و کارهای اینترنتی عمل می‌کنند.

 

✍ پیشنهاد ما : لینک بیلدینگ یا بک لینک چیست؟

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *