گوگل، بزرگترین موتور جستجوی مورد استفاده در سراسر جهان، از الگوریتم‌های مختلفی استفاده می‌کند. این الگوریتم‌ها به رتبه‌بندی وب‌سایت‌هایی که قرار است در نتایج جستجوی گوگل نمایش داده شوند، کمک می‌کنند. در حقیقت باید گفت که الگوریتم رتبه بندی گوگل به بهبود رتبه وب سایت در جستجوی گوگل کمک می‌کند. این الگوریتم‌ها به طور مداوم در حال تغییر هستند و نمی‌توان به طور دقیق نحوه عملکرد آن‌هارا پیش بینی کرد. با این حال، با ارائه محتوای با کیفیت بالا و حضور قوی در اینترنت، می‌توانید شانس وب سایت خود را برای کسب رتبه خوب در گوگل افزایش دهید.

در اواسط ماه دسامبر، گوگل دو به روز رسانی انجام داد و بر روی کمیت و کیفیت بک لینک‌ها متمرکز شد. از زمان این به روز رسانی، می‌بینیم که میزان بازدید و جذب مشتری در تعدادی از سایت‌ها و فروشگاه‌ها کاهش یافت اما آیا این به بک لینک‌ها مربوط می‌شود؟ یا اتفاقاتی در حال رخ دادن است؟ همراه کارا در این راهنما به این سوالات شما در مورد آپدیت‌های جدید الگوریتم پاسخ می‌دهد.

آپدیت جدید گوگل برای الگوریتم

لیست الگوریتم‌های جدید گوگل برای سئو ۲۰۲۳

گوگل به طور مکرر الگوریتم‌هایی را برای تغییر نتایج جستجو و ایجاد فضای رقابتی بین برندها آپدیت می‌کند. برای ارائه محتوای با کیفیت که جستجو را بهبود می‌بخشد، Google ما را در مورد به روز رسانی‌های اصلی الگوریتم خود مطلع می‌کند. این آپدیت‌ها به نویسندگان محتوا، تحلیلگران سئو سایت و متخصصان کمک می‌کند تا وب سایت‌های خود را به روز کنند و مطمئن شوند که از بقیه رقبا متمایز هستند.

از منظر فنی، درک همه این تغییرات و کارهایی که باید انجام داد تا با آپدیت جدید الگوریتم گوگل مطابقت داشته باشد، می‌تواند بسیار دشوار باشد. به همین دلیل، برای ساده‌تر کردن کارها، آپدیت جدید الگوریتم گوگل را توضیح می‌دهیم.

الگوریتم رتبه بندی گوگل

Google PageRank یک الگوریتم گوگل است که اهمیت هر یک از صفحات وب را رتبه بندی می‌کند. الگوریتم رتبه بندی گوگل، موثرترین الگوریتم بوده و پیوندهایی را که به یک صفحه وب خاص اشاره می‌شود، تجزیه و تحلیل و به تعیین اینکه کدام صفحه بیشترین اهمیت را دارد کمک می‌کند. در عین حال کیفیت آن لینک‌ها را بررسی می‌کند. اگر پیج رنک بالاتر باشد، رتبه وب سایت نیز بالاتر خواهد بود و در جستجوی گوگل منعکس می‌شود.

مرغ مگس خوار گوگل

مرغ مگس خوار گوگل الگوریتمی است که برای بهبود توانایی گوگل در درک و پردازش جستجو طراحی شده است. هدف اصلی آپدیت جدید الگوریتم گوگل درک معنا و زمینه کلمات و عبارات در یک جستجو است.

پاندای گوگل

در آپدیت جدید الگوریتم گوگل، پاندای گوگل به منظور بهبود رتبه وب سایت‌های با کیفیت بالا در نتایج جستجو و کاهش رتبه وب سایت‌های با کیفیت پایین طراحی شده است. آپدیت جدید الگوریتم گوگل، کیفیت محتوای یک وب سایت را ارزیابی می‌کند، از جمله عواملی مانند مرتبط و منحصر به فرد بودن محتوا، وجود اشتباهات املایی و دستوری و تجربه کلی کاربر از سایت. سایت‌هایی که محتوای با کیفیت بالا دارند، احتمالاً در نتایج جستجو رتبه خوبی دارند، در حالی که آنهایی که محتوای با کیفیت پایین دارند، ممکن است باعث نزول رتبه وب سایت خود شوند.

به روز رسانی محتوا

یکی دیگر از نقاط قوت گوگل ارتباط است. اگر نتایج جستجو با هدف جستجو مطابقت نداشته باشد، کاربر آن را دوست نخواهد داشت و در دراز مدت سایت از گوگل حذف می‌شود. در ابتدای دسامبر، گوگل الگوریتم مرتبط با محتوا را به‌روزرسانی کرد تا در نتایج جستجو بالاتر باشد.

هدف الگوریتم بروز رسانی محتوا، ترویج محتوای با کیفیت برای کاربر و حذف محتوای بی کیفیت برای SEO است.

چرا گوگل، الگوریتم‌های خود را به روز می‌کند؟

Google الگوریتم‌های خود را به‌روزرسانی می‌کند تا با تغییرات بازار و رفتار مشتری همگام شود، بنابراین به برندها کمک می‌کند تا با نتایج جستجوی کاربر مرتبط ‌تر باشند. در واقع، گوگل سالانه هزاران به روز رسانی ارائه می‌دهد. تنها چند آپدیت جدید الگوریتم گوگل به‌طور رسمی اعلام شده‌اند، زیرا بیشتر به‌روزرسانی‌ها بسیار فنی و به سختی برای افراد عادی قابل توجه هستند. گاه به گاه، آپدیت‌های مهمی وجود دارد که نحوه ارائه نتایج جستجو را تغییر می‌دهد. این زمانی است که گوگل توضیح دقیقی از تغییرات منتشر می‌کند.

پیش از این، گوگل از شر محتوای بیش از حد بهینه شده، ساخت لینک دستکاری شده و تکنیک‌های کلاه سیاه که به نفع کاربر نبود خلاص شد. این آپدیت جدید الگوریتم گوگل بیشتر بر روی نتایج محلی متمرکز کرده است.

مشاوره رایگان

با ما تماس بگیرید و مشاوره رایگان دریافت کنید

الگوریتم BERT گوگل

RankBrain، یک الگوریتم یادگیری ماشینی بود که نتایج جستجو را فیلتر می‌کرد تا بهترین نتایج را به کاربران ارائه دهد. به دنبال آن الگوریتم پنگوئن محتوای کم کیفیت، تبلیغات فریبنده و مشکلات UX را هدف قرار داد. در سال ۲۰۲۰، گوگل ارتباط محتوا را بررسی و به وب سایت‌هایی که بهترین محتوا را ارائه می‌کردند، پاداش داد. به گفته گوگل، بسیاری از الگوریتم‌های هسته ساخته شده اند و صفحاتی که عملکرد بدتری نسبت به گذشته دارند جریمه نمی‌شوند. در واقع، صفحاتی که محتوای خوب را ارائه می‌دهند، با رتبه بهتر پاداش می‌گیرند. همین مورد برای آخرین به روز رسانی BERT نیز صادق است.

تمرکز گوگل روی چه چیزی است؟

جستجوی گوگل در چند سال گذشته تغییرات زیادی کرده است. دقیقاً از نحوه رتبه بندی صفحات، هدف جستجوها و نحوه ارائه نتایج می‌توان متوجه این موضوع شد. به‌روزرسانی‌های الگوریتم Google هنگام رتبه‌بندی صفحات در نتایج جستجو، عوامل جدیدتر را ارزیابی می‌کنند. بک لینک‌ها پادشاه رتبه بندی بودند تا زمانی که گوگل به سمت محتوای با کیفیت حرکت کرد.

مهم‌ترین فاکتور رتبه بندی گوگل چیست؟

کیفیت طراحی سایت در مورد رتبه بندی صفحات در گوگل مهم است، اما آیا کاربر نحوه ارزش گذاری صفحات را در جستجوی گوگل تعیین می‌کند؟ اگر کاربر عبارتی را جستجو کند، تصمیم او در مورد اینکه چه صفحه‌ای را بخواند، تحت تأثیر نتایج مبتنی بر الگوریتم‌هایی است که وب سایت ها را بررسی می‌کنند. در نهایت، این کاربر است که به صفحات پاداش می‌دهد.

همچنین، نتایج تحت تأثیر مکان، علایق، جستجوهای قبلی و زبان کاربر است. Google موقعیت مکانی شما را می‌داند و نتایج بومی سازی شده را به زبان فعلی ارائه می‌دهد. در واقع، شخصی از برزیل که خدمات مدنظر را جستجو می‌کند، نتایج کاملاً متفاوتی با کسی که در هند آن را جستجو می‌کند، دریافت می‌کند، حتی اگر درخواست به یک زبان باشد. از طرفی، تجربه کاربری خوب (UX) به سایت‌ها کمک می‌کند تا ترافیک خوبی کسب کنند. آپدیت جدید الگوریتم گوگل، کاربر را در اولویت قرار می‌دهد تا تجربه‌ای با کیفیت برای جستجوگران فراهم کند.

بروزترین آپدیت های الگوریتم گوگل

سخن پایانی

اگر ارزش صفحه شما پس از به‌روزرسانی الگوریتم گوگل کاهش یابد، همیشه به این معنی نیست که جریمه شده‌اید. موتورهای جستجو مانند انسان محتوا را درک نمی‌کنند. ارائه محتوای کامل سخت است. به همین دلیل است که گوگل هر از چند گاهی الگوریتم‌های خود را به روز می‌کند. پس اگر آپدیت جدید الگوریتم گوگل را بررسی کنید، هم گوگل و هم کاربران را خوشحال خواهید کرد.

این مقاله برگرفته از گزارشی از سایت پریل نوشته شده است.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

۲ دیدگاه

  • سلام
    از کجا باید متوجه بشویم که گوگل الگوریتم های خودش چه موقعی به روز کرده؟
    آیا سایتی هستش که این موارد رو اطلاع رسانی کنه!
    ممنون میشم راهنماییم کنید.
    ممنون بابت آموزش های خوبتون

    • سلام
      بله معمولا زمانی که گوگل الگوریتم های خودش رو آپدیت می‌کنه افراد و سایت هایی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، این خبر رو اعلام می‌کنند.
      شما میتونید از طریق سایت همراه کارا هم از این اخبار مطلع بشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *