دلایل سرعت پایین سایت

سرعت سایت یکی از عواملی است که در افزایش ترافیک سایت نقش موثری دارد. در نتیجه با افزایش سرعت سایت و افزایش بازدید آن میزان فروش نیز بالا خواهد رفت. لذا به دلیل اهمیت زیادی که این موضوع دارد باید پیش از اجرای عملیات سئو بر روی سایت به بررسی سرعت آن و حل مشکل مربوطه پرداخت. در همراه کارا قصد داریم در مورد دلایل سرعت پایین سایت با شما صحبت کنیم و ببینیم چگونه می توان افزایش سرعت سایت را در دستور کار قرار داد.

چرا سرعت وب سایت کاهش می یابد؟

دلایل سرعت پایین سایت می تواند متفاوت باشد که در اینجا به ذکر این دلایل می پردازیم.

میزبانی ضعیف

اگر منابع هاست ناکافی و ضعیف باشد سرعت سایت کم می شود. اکثر وب سایت ها میزبانی هاست اشتراکی هستند. این هاست قیمت های ارزانتری دارد. ولی برخی مواقع هاست های شلوغ مشکلاتی از جمله کاهش سرعت را ایجاد می کنند. لذا بهتر است همیشه هاست های خلوت را تهیه کنید.

دلایل سرعت پایین سایت

موقعیت سرور

موقعیت سرور را باید در مکانی انتخاب کنید که بازدیدکننده های بیشتری در آنجا دارید. زیرا در صورت کم بودن فواصل، درخواست و دریافت پاسخ در مدت زمان کمتری به طول می انجامد. درنتیجه سرعت سایت افزایش پیدا می کند.

شیوه برنامه نویسی

شیوه کدنویسی از علت های مهم کندی سایت است که اگر کدها زیاد بوده و بهینه نباشد سرعت سایت افزایش خواهد یافت. لذا با بکارگیری از قالب های آماده که تنظیمات متنوعی دارند و با استفاده از صفحه سازها می توانید سرعت را بهبود بخشید.

بهینه سازی تصاویر

قسمت مهمی از طراحی سایت را تصاویر تشکیل داده که حجم این عکس ها ممکن است زیاد باشد. لذا برای اینکه این تصاویر سرعت سایت شما را کاهش ندهند باید بهینه سازی شوند. جهت بهینه سازی نیز با نرم افزار مخصوص سایز و فرمت صحیح به آنها داده می شود.

ریدایرکت های غیر ضروری

اگر ریدایرکت های زنجیره ای و غیر ضروری در سایت شما است باید هر چه زودتر آنها را پاک کنید. چون این ریدایرکت ها مدت زمان لود سایت را بالا می برند.

بکار بردن پلاگین های متنوع

پلاگین هایی که در سایت نصب شده اند به سرور درخواست هایی را می فرستند. این پلاگین ها استایل هایی دارند و بارگذاری فایل های متنوع CSS  و JS را عهده دار هستند. در نتیجه جهت کاهش سرعت سایت می بایست از این پلاگین ها کمتر استفاده کنید.

مشاوره رایگان

با ما تماس بگیرید و مشاوره رایگان دریافت کنید

ارسال درخواست به تعداد بالا

وجود هر المانی در وب سایت، به سرور، درخواستی جهت لود شدن ارسال می کند. لذا تعداد و حجم المان در سرعت سایت اثرگذار می باشد. مثلا اگر می خواهید ۱۰ عکس را بارگذاری کنید باید درخواستی جداگانه به سرور مجزا ارسال شود.

راهکارهای افزایش سرعت سایت

در متن بالا در مورد دلایل سرعت پایین سایت با شما صحبت کردیم و در اینجا قصد داریم در مورد جهت افزایش سرعت سایت چندین راهکار را ارائه دهیم.

استفاده از پلاگین کش سایت

با افزونه های کش می توانید به میزان قابل توجه افزایش سرعت سایت را تجربه کرد. این افزونه ها کار بهینه سازی تصاویر، فایل ها و کدها را بر عهده دارند. در صورتی که با علم برنامه نویسی آشنایی ندارید می توانید از پلاگین ها استفاده کنید. پلاگین ها با عملیاتی دقیق و به شکل خودکار و بهینه سرعت سایت را بالا می برند. در اینجا معروف ترین آنها را معرفی خواهیم کرد.

  • پلاگین WP Rocket
  • پلاگین WP Optimize
  • پلاگین وردپرس سوپر کش
  • پلاگین WP Fastest Cache
سئو سایت

استفاده از هاستینگ

زمانی که کاربر داخل سایت بر روی قسمتی کلیک می کند این معنی را می دهد که درخواستی از سایت داشته است. سایت به سرور این درخواست را فرستاده و سرور آن را به دیتابیس بعد از اعمال تغییراتی منتقل می کند. دیتابیس نیز بعد از بررسی درخواست، نتیجه را به سرور ارسال می کند. سرور نیز نتیجه را در اختیار کاربر قرار می دهد. این انتقالات به سرعت پاسخگویی و پردازش نیازمند است. بالاخص زمانی که تعداد زیادی درخواست در یک زمان به طور واحد بوسیله کاربران در سایت صورت می گیرد. لذا اگر هاستینگ سایت ضعیف باشد مراحل لود کند خواهد بود.

بهینه سازی فایل های css  و js

جهت افزایش سایت باید کدها فشرده سازی شوند و این کار با افزونه هایی قابل انجام می باشد.

استفاده از سیستم توزیع محتوا

موقعیت مکانی هاست و سرور در سرعت لود سایت تاثیر زیادی دارد. مثلا اگر کسی در ایران شاغل بوده و سرور و هاست او در کشور آلمان باشد سرعت لود سایت برای ایرانی ها کمتر خواهد بود. رفع این مشکل با CDN یا سیستم توزیع محتوا انجام می شود. CDN سروری است که در کشورهای مختلفی وجود دارد و اطلاعات سایت را به جهت بهینه سازی سرعت در چند نقطه ذخیره نموده و انتقال می دهد. مثلا اگر هاست و سرور در فرانسه باشد و کاربر در ایران قرار داشته باشد، با درخواست کاربر، از نزدیک ترین CDN نتیجه درخواست او برایش فرستاده خواهد شد. درنتیجه سرعت سایت بالا می رود. کلودفلر نیز از CDN های رایگان و مفید در این زمینه می باشد.

بالا بردن سرعت سایت

بهینه سازی تصاویر

بهینه سازی تصاویر با نرم افزارهایی مانند فتوشاپ و با سایت هایی قدرتمند انجام می شود. پلاگین های زیادی نیز موجود هستند که کار فشرده سازی تصاویر را انجام می دهند. در سایت هایی که تازه طراحی شده اند بهتر است تصاویر را قبل از بارگذاری بهینه کنید و در سایت های قدیمی نیز می توان از پلاگین استفاده کرد.

بهینه سازی وردپرس

سیستم مدیریت محتوای وردپرس به صورت منظم بروزرسانی می شود و در این بروزرسانی ها نیز مشکلات پیشین حل شده و قابلیت جدیدی به آن اضافه خواهد شد. همچنین پوسته و دیگر افزونه ها نیز باید به موقع بروزرسانی شوند تا سرعت سایت بهبود یابد.

عدم بارگذاری مستقیم ویدئوها در وردپرس

آپلود فایل های تصویری به شکل مستقیم در هاست، از قابلیت های مهم در وردپرس است. می توان با استفاده از HTML5 در مرورگر کاربران خود فایل های تصویری را نمایش داد. امکان دارد این قابلیت ظاهرا جالب باشد، ولی علاوه بر هزینه زیاد و تعلیق هاست به دلیل پهنای باند بالا، سرعت سایت را نیز کاهش می دهد. همچنین حجم فایل بک آپ بالا رفته و مراحل بارگذاری و تهیه نسخه پشتیبان بالا می رود. جهت حل این مشکل باید از امکان Embed استفاده کنید. در این امکان در سایت اشتراک ویدیویی فایل تصویری را قرار داده و لینک آن را داخل پست می گذارند.

ارتقا و بروزرسانی نسخه PHP

جهت افزایش سرعت سایت باید نسخه وردپرس را به ورژن بالاتر از ۸ ارتقا دهید.

جلوگیری از سرقت پهنای باند

با وجود پهنای باند مناسب، افزایش سرعت سایت مشاهده می شود. ولی افراد زیادی در سایت ها محتوای باکیفیت را کپی می کنند. مثلا یک سایتی جای اینکه فایل را در سایت خود آپلود کند، برای صفحه خود از آدرس تصاویر شما استفاده می کنند و جهت بارگذاری عکس های سایت خود از پهنای باند شما بهره می برد. بعضی سایت ها نیز جهت سرقت محتوا از خوراک یا فید استفاده می کنند. جهت دوری از این سرقت ها می بایست فکری کرد تا پست های بعدی پس از منتشر شدن در فید سایت قرار گیرند یا با غیر فعال کردن فید سایت نیز می توان از سرقت خود را ایمن نگه داشت.

سخن پایانی

همانطور که گفتیم دلایل سرعت پایین سایت می تواند بسیار زیاد باشد که شما می توانید با استفاده از ابزارهای مختلف علت پایین بودن سرعت را پیدا نموده و اقدامات لازمه را جهت رفع این مشکل انجام دهید. در صورت افزایش سرعت سایت رضایت کاربران بالا رفته و در نتیجه ترافیک سایت و فروش آن بالا خواهد رفت.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

۲ دیدگاه

  • سلام
    یه راهنمایی و یا توضیحاتی بابت اتخاب سرور مناسب لطفا برای سایت می فرمایید!
    که دقیقا چه کانفیگی برای سایتمون باید انتخاب کنیم.

    • سلام وقت بخیر
      حتما در آینده یک محتوا در خصوص بررسی شرکت های هاستینگ و همچنین سرویس های هاستینگ در بلاگ همراه کارا منتشر خواهیم کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *