سئو داخلی چیست

موتور‌های جستجوگر به تک تک صفحات سایت شما سر می‌زنند و آن‌ها را با فاکتورهای مختلف می‌سنجند تا بهترین نتیجه ممکن را به کاربر‌های خود نشان دهند. به جمع این فاکتور‌ها سئو گفته می‌شود و سئو داخلی یکی از مهم ترین دسته‌های سئو می‌باشد. سئو داخلی مجموعه فاکتور‌هایی است که باعث خوانایی بیشتر صفحه شما و همچنین کاربر پسند‌تر شدن آن می‌شود که هر دو این موارد برای رتبه بندی گوگل بسیار مهم است. در ادامه به تعریف سئو داخلی و سپس موارد و نکته‌های مرتبط با آن می‌پردازیم. با ما در همراه کارا همراه باشید.

سئو داخلی چیست

سئو داخلی چیست؟

ابتدا به این سوال پاسخ دهیم که سئو داخلی چیست؟ سئو داخلی و یا On-Page SEO شامل دستهایی از فاکتور‌ها است که هدف آن‌ها بهبود و بهینه‌سازی سایت شما برای موتور‌های جستجوگر است. وقتی که چینش کد‌ها و دیگر اجزای سایت شما بهینه و صحیح باشد، موتور‌های جستجوگر می‌توانند بسیار سریع تر و بهتر آن را درک کنند که این عامل به افزایش رتبه سایت شما کمک بسیاری می‌کند.

موتور‌های جستجو مانند گوگل، به سایت شما سر می‌زنند و به مواردی مانند کلمات کلیدی، کد‌ها، مقالات و موارد دیگر توجه می کنند، با این کار آن‌ها می‌توانند تشخیص دهند که صفحه‌ی وبسایت شما دقیقا با جستجوی کاربر مطابقت دارد و یا خیر تا بتوانند بهترین نتیجه ممکن را به کاربر نمایش دهند. هرچه که امتیاز صفحه‌ی شما هم از نظر سئو داخلی و هم سئو خارجی بیشتر باشد، موتور جستجوگر صفحه‌ی شما در رتبه بالاتری نسبت به صفحات رقیب قرار می‌دهد.

تفاوت سئو داخلی و خارجی چیست؟

جواب کاملا ساده و قابل پیش‌بینی است! سئو داخلی به مجموعه فعالیت‌هایی گفته می‌شود که شما در داخل سایت خود انجام می‌دهید؛ درحالی که در سئو خارجی، شما خارج از سایت خود فعالیت‌هایی برای افزایش امتیاز سایت خود انجام می‌دهید که نمونه‌ی آن بک‌لینک، رپورتاژ آگهی و یا استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای تبلیغ سایت می‌باشد.

 

چگونه سایت را برای سئو داخلی بهینه کنیم؟

برای این که بدانید چگونه باید این کار را انجام دهید، نخست باید بدانید که گوگل که بزرگ‌ترین موتور جستجوی حال حاضر است، چگونه بهترین محتوا را تشخیص می‌دهد و رتبه‌بندی خود را در نمایش صفحات انجام می‌دهد. در ابتدا این موتور درون صفحات وب می‌خزد و یا به اصطلاح Crawling را انجام می‌دهد و ارزیابی آن‌ها را آغاز می‌کند. در این ارزیابی، گوگل فاکتور‌های بسیار زیادی را در نظر می‌گیرد تا بتواند بهترین نتیجه ممکن را بیابد.

حال اگر صفحه مورد نظر امتیاز کافی را نداشته باشد، شاید اصلا حتی در هیچ‌کدام از صفحات نتیجه نشان داده نشود. به همین دلیل شما باید فاکتور‌های مدنظر گوگل که در اغلب موارد این فاکتور‌ها مد نظر موتور‌های جستجوگر دیگر نیز هست را رعایت کنید تا در ابتدا صفحه شما در نتایج گوگل نشان داده شود.  سپس امتیاز آن به قدری باشد که در نتایج اولیه نشان داده شود تا احتمال جذب کاربر و یا مشتری برای سایت شما افزایش داده شود. سئو داخلی مجموعه فاکتور‌هایی است که شما باید در داخل سایت خود رعایت کنید.

۱. استفاده از محتوای کاربردی و منحصر به فرد

موتور‌های جستجو می‌خواهند بهترین نتیجه را به کاربر نشان بدهند، به همین دلیل هم محتوای داخل سایت شما باید کاملا کاربردی باشد. از طرف دیگر محتوا باید منحصر به فرد و یا به اصطلاح Unique باشد، منظور از این کلمه این است که محتوای شما نباید از سایت دیگری کپی شده باشد.

بسیار مهم است که خوانایی محتوای شما بالا باشد که این عامل هم توسط گوگل بررسی می‌شود و هم باعث می‌شود که کاربر زمان بیشتری در سایت شما باشد و بتواند تمام محتوا را مطالعه کند. این مورد نیز به افزایش امتیاز سایت شما کمک شایانی می‌کند، به طور مثال، محتوا نباید خیلی طولانی باشد و یا این که عنوان محتوا و یا سوال مقاله باید سریعا پاسخ داده شود تا کاربر از ادامه مطالعه صرف نظر نکند.

۲. استفاده درست از کلمات کلیدی

یکی از مهم ترین فاکتور‌های سئو داخلی استفاده از کلمات کلیدی درست و بهینه سازی کلمات کلیدی در محتوا است. کلمات کلیدی باید به اندازه باشند. زیاد بودن کلمات کلیدی باعث می‌شود که گوگل آن را اسپم تشخیص دهد و کم‌بودن آن باعث می‌شود که گوگل نداند که موضوع محتوا مربوط به آن کلمه است. به طور کلی توصیه می‌شود که کلمه کلیدی حدود ۱ درصد از کل محتوا را تشکیل دهد.

سئو چیست

۳. استفاده درست از Header

هدر‌ها مواردی هستند که می‌توانید با استفاده از آن‌ها برای موتور جستجوگر مشخص کنید که موضوع اصلی صفحه و زیر‌تیتر‌های مربوط به آن چیست. به همین دلیل بسیار اهمیت دارد که از هدر‌ها به درستی استفاده کنید. به طور کلی همیشه در یک صفحه باید فقط یک تگ H1 وجود داشته باشد و این مهم ترین نکته در استفاده درست از هدر در سئو داخلی است.

۴. بهینه سازی تایتل تگ‌ها

تایتل تگ‌ها که با استفاده از زبان نشانه گذاری HTML در صفحات سایت نوشته می‌شوند، نشان دهنده عنوان صفحه هستند. تایتل تگ‌ها همان مواردی هستند که در نام صفحه باز شده در مرورگر به کاربر نمایش داده می‌شوند. تایتل تگ‌ها تاثیر بسیار زیادی در کلیک کردن کاربر دارند و به همین دلیل بسیار مهم است که از تایتل تگ درست برای هر صفحه استفاده شود.

از نکات مهم مربوط به نوشتن تایتل تگ درست و بهینه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کوتاه و مختصر باشد
  • کلمه کلیدی در آن وجود داشته باشد
  • منحصر به فرد باشد
  • برای کاربر جذاب باشد

۵. دیگر موارد مربوط به سئو داخلی

از آن جایی که سئو داخلی بسیار پیچیده است و موارد بسیار زیادی را شامل می‌شود، در ادامه فقط موارد باقی مانده را برای شما نام می‌بریم:

  • رفع خطاهای سایت
  • استفاده از متا دیسکریپشن جذاب
  • بهبود url ها
  • لینک سازی داخلی سایت
  • استفاده درست و بهینه از تصاویر
  • طراحی کاربر پسند ظاهر سایت
  • افزایش سرعت سایت
  • استفاده از Schema Markup
  • استفاده از featured snippet
سئو خارجی چیست

نتیجه گیری

در این مقاله به معرفی سئو داخلی و فاکتور‌های مهم آن پرداختیم. اگر شما در حال یادگیری و یا آموزش سئو هستید، بسیار مهم است که به صورت کامل مفهوم این کلمه را بدانید و همچنین بدانید که چرا و چگونه فاکتور‌های داخلی سایت می‌توانند بر روی امتیاز سایت شما و جایگاه آن در نتایج تاثیر گذار باشد.

به طور کلی عوامل بسیار زیادی در سئو داخلی سایت شما تاثیر گذار هستند اما به طور ساده، این را بدانید که گوگل همیشه بهترین محتوا و تجربه کاربری را برای تمام کاربران خود می‌خواهد. پس اگر بتوانید هم محتوای خوب و منحصر به فرد در سایت خود استفاده کنید و هم تجربه کاربری خوبی را ایجاد کنید، قطعا در نتایج گوگل جزو نتایج اولیه خواهید بود. البته زمان هم بسیار مهم است و نمی‌توانید انتظار این را داشته باشید که یک شبه ره صد ساله بروید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *