اسکیما

 هدف گوگل نشان دادن نتایجی است تا بازدیدکنندگان بتوانند با دیدن این نتایج به پاسخ خود برسند. اسکیما به گوگل این را می گوید که این سایت برای بازدید کننده سودمند است. چرا که گوگل با این اندازه باهوش نیست تا مقصود درست را از هر بخش از سایت بفهمد. لذا اسکیما محتوای سایت را به گوگل می شناساند. ما با ساخت اسکیما به گوگل می گوییم که منظورمان از هر قسمت از سایت چیست. اسکیما مانند یک آدرس پستی است. لذا در اسکیما کدگذاری هایی انجام می شود تا پیام ما به گوگل برسد. در اینجا به آموزش اسکیما به صورت مختصر می پردازیم.

 

اسکیما چیست

 

ماهیت اسکیما چیست؟

گوگل نیاز به نشانه ها و کدهایی دارد تا با استفاده از آن مطالب را درک کند. این نشانه ها و علامت ها نقش اسکیما را بازی می کنند. اسکیما کدهایی را شامل می شود که میان صفحه ها و کدها قرار گرفته و از محتوا اطلاعاتی را به گوگل می رساند. سئوکاران با ساخت اسکیما از این کدها به واسطه Schema.org استفاده می کنند تا پیام هر بخش از محتوا را به گوگل برسانند.

استفاده دیگر گوگل از اسکیما

ریچ اسنیپت ها داده های مرتبط با سایت و صفحه های آن هستند که گوگل آن ها را در نتایج خود نشان می دهد. اصولا ریچ اسنیپت ها در پایین نتیجه و سایت هایی به نمایش گذاشته می شوند که از اسکیمای مربوط به آن در متن یا صفحه های خود استفاده کرده اند. با دیدن آموزش اسکیما بهتر می توانید با این تکنیک آشنا شوید.

انواع ریچ اسنیپت

ریچ اسنیپت ها در انواع مختلف ریچ اسنیپت امتیازدهی، کادر جستجو و قیمت موجود هستند و از رایج ترین آنها نوع امتیاز دهی است که هنوز در سایت فارسی نمایش داده نمی شود. زیرا فعالیت گوگل در سایت فارسی پیشرفت کمی داشته است. ریچ اسنیپت کادر جستجو در سایت های بزرگ نشان داده می شود. ریچ اسنیپت جستجو نیز در پایین نتیجه جستجو به شکل کادر جستجو نمایش داده می شود. ریچ اسنیپت قیمت هم در سایت های مرجعی و فروشگاهی بزرگ نمایش داده می شود.

 

دلایل استفاده از اسکیما

 

مزایای استفاده از اسکیما

با ساخت اسکیما، سئو سایت نزد گوگل بهبود پیدا می کند. زیرا هم گوگل تاکید کرده که از آن استفاده کنیم و هم سئوکاران به این نتیجه رسیده اند که با بکار بردن آن سایت به صفحات بالاتری می رسد. همچنین گوگل در زمان آپدیت الگوریتم های خود، بر رفتار کاربر متمرکز می شود. در اینصورت گوگل بر بانس ریت، نرخ کلیک کاربر و مدت زمان ماندگاری کاربر در سایت توجه می کند و این در سئو سایت تاثیر زیادی دارد. با دیدن آموزش اسکیما بیشتر با مزایای این تکنیک آشنا خواهیم شد.

رابطه برندینگ با اسکیما

برندینگ از تکنیک های سئو خارجی به شمار می رود که در سئو نقش بسزایی دارد. اسکیما نیز اگر برندینگ را افزایش دهد می تواند بر سئو تاثیر بگذارد. اگر سایت شما در گراف دانش گوگل و یا ریچ اسنیپت ها نمایش داده شود، سایتتان در ذهن کاربر ماندگار شده و با ظاهر متفاوتش باعث ثبت برند شما در ذهن مخاطب می شود.

ابزارهای اسکیما چیست؟

ابزارهای ساخت اسکیما انواع مختلفی هستند که گوگل توصیه به استفاده از آنها می کند. در اینجا به معرفی این ابزارها می پردازیم. با دیدن آموزش اسکیما بیشتر با این ابزارها آشنا خواهید شد.

ابزار Microdata

میکرودیتاها شامل داده ها و اطلاعات کوچکی هستند که از آنها در قسمت های مختلف سایت می توان استفاده کرد. این ابزار دارای سه تگ است که یک کد اسکیما با استفاده از آن نوشته می شود. سئوکاران به جهت بکارگیری این کدها به شکل درون خطی باید آن را می نوشتند. به این شکل که برای تعیین سال ساخت یک محصول باید دقیقا کد میکرودیتای آن را با کد HTML مرتبط با آن می نوشتند.

 

ریچ اسنیپت چیست

 

ابزار Rdfa

روش نوشتن این ابزار به شکل درون خطی بود. از جمله ویژگی های آن تعیین کردن عنوان متادیتا برای منبع، تعیین ارتباط و یا تضاد با دیگر منابع و شناسایی نوع اطلاعات و متن های خاص و تعیین منابع مورد نظر است. با دیدن آموزش اسکیما به اهمیت این ابزارها پی می برید.

ابزار JSON-LD

مدتی است گوگل به سئوکاران توصیه می کند از این ابزار ساخت اسکیما استفاده کنند. بر عکس ابزار قبلی این کد حالت اسکریپت دارد. یعنی نیازی نیست برای نوشتن آن به کدهای Html مراجعه نمود و در هدر یا بدنه سایت به شکل یک تکه کد اسکریپت قرار می گیرد.

پنج روش پیاده سازی اسکیما در سایت

پنج روش پیاده سازی اسکیما در سایت را در اینجا شرح خواهیم داد. در آموزش اسکیما با این روش ها بیشتر آشنا خواهید شد.

  • کدنویسی حرفه ای
  • بکار بردن ابزار JSON-LD schema generator tool
  • بکار بردن گوگل تگ منیجر
  • بکار بردن افزونه در سایت
  • بکار بردن وبمستر تولز گوگل

 

نحوه ساخت اسکیما

 

اگر کمی برنامه نویسی بدانید با ابزارهای ساخت اسکیما که ذکر شده می توانید کدهای اسکیما را براحتی برای سایت خود بسازید. شاید با خود بگویید کدام یک از این ابزارها بهتر هستند؟ که در این مورد باید گفت که نمی توان مشخصا گفت کدام بهتر هستند، ولی گوگل مستر تولز از راحت ترین آنها می باشد. زیرا صفحات شما را به شکل اتوماتیک با google data highlighter  نشانه گذاری خواهد نمود.

چه قسمت هایی از سایت را با اسکیما نشانه گذاری کنیم؟

در مورد استفاده از کد اسکیما در بخش های مختلف سایت محدودیتی وجود ندارد، اما به دلیل اینکه به شکل دستی این کد گذاری ها انجام می شود بهتر است بخش های مهم را برای کد گذاری انتخاب کنید. با دیدن آموزش اسکیما بیشتر با این تکنیک آشنا خواهید شد.

آیا در همه سایت ها می توان از اسکیما استفاده کرد؟

در همه سایت ها می توان از ابزار ساخت اسکیما استفاده کرد ولی کدهای اسکیما از نوع HTML5 است که سایت مورد نظر باید از این کدها پشتیبانی کند و باید سازگاری با این زبان برنامه نویسی داشته باشد. به طوری که سایت مشکلی با قرار دادن این کدها نداشته باشد. در انواع سایت های با موضوعات مختلف فروشگاهی، خبری، آموزشی و غیره می تواند اسکیما را اجرا کنید. ولی باید توجه کنید که هر موضوعی اسکیمای متفاوتی دارد و باید توسط Schema.org از کدهای بهینه شده استفاده کنید تا داده های کالا را در دسترس موتورهای جستجو قرار دهید تا مورد بررسی قرار گیرند. برای یاد گیری این تکنیک آموزش اسکیما را ببینید.

سخن پایانی

هر سئو کاری با این هدف کار می کند که رتبه سایت را با قرار دادن آن در صفحه اول گوگل افزایش دهد‌ و در اینصورت باید تکنیک هایی را بکار گیرد که این تکنیک ها هر یک اهمیت زیادی دارند. کدهای اسکیما یکی از این تکنیک های سئو هستند که باعث می شوند گوگل محتوای سایت را بهتر درک کند. ساخت اسکیما نیز با ابزارهای مختلفی انجام می شود که هر یک را شرح دادیم.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *