عوامل افت رتبه سئو

عوامل افت رتبه سئو می‌تواند اتفاقی ناراحت‌کننده باشد، اما تا زمانی که علت را شناسایی کرده و اقدامات مناسب را انجام دهیم، وضعیتی قابل‌کنترل است. ممکن است این مشکل روی چند صفحه در وب‌سایت ما یا کل سایت تأثیر بگذارد. اگر رتبه وب‌سایت شما در گوگل کاهش پیدا کند، برای رفع مشکل چه اقداماتی باید انجام دهید؟ نوسانات در رتبه‌بندی اجتناب‌ناپذیر است.

گوگل به‌طور مداوم الگوریتم‌های خود را ارزیابی و به‌روز نموده و هرروز تغییراتی ایجاد می‌کند. مشاهده کاهش رتبه سئو هنگام نظارت بر SERP (صفحه نتایج موتور جستجو) با استفاده از ابزارهایی مانند کنسول جستجوی گوگل یا سایر ابزارهای رتبه‌بندی سایت، می‌تواند ناامیدکننده باشد. اولین قدم مهم برای شما تعیین عوامل افت رتبه سئو است.

عوامل رتبه‌بندی در سئو و اهمیت آن‌ها

با تلاش مداوم، می‌توانید به جایگاه اول گوگل دست پیدا کنید و به رتبه‌های برتر برسید. علاوه بر این، رعایت فاکتورهای رتبه‌بندی SEO به شما این امکان را می‌دهد که جایگاه برجسته‌ای را در بین نتایج جستجوی اولیه گوگل ایمن کنید و ترافیک هدفمندی را به وب‌سایت خود جذب نمایید. بااین‌حال، ممکن است تعجب کنید که کدام عوامل رتبه‌بندی برای به دست آوردن نتایج بهینه در گوگل بسیار مهم هستند. در اینجا برخی از حیاتی‌ترین فاکتورهای رتبه‌بندی سئو آورده شده است:

  • ارائه محتوای باکیفیت و مرتبط یک عامل اصلی رتبه‌بندی SEO است. برای کسب رتبه برتر در گوگل، ارائه محتوایی که مشکلات کاربران را برطرف کند و نیازهای آن‌ها را برآورده سازد، ضروری است. کلمات کلیدی مهم مرتبط با موضوع خود را بگنجانید و از محتوای با تصاویر، ویدئوها و منابع معتبر استفاده نمایید.
  • ساختار و طراحی مناسب وب‌سایت شما اهمیت زیادی دارد. استانداردهای HTML و CSS را رعایت کنید و سایت خود را برای تسهیل فهرست بندی موتورهای جستجو بهینه سازید.

عوامل رتبه‌بندی در سئو و اهمیت آن‌ها

چرا اولویت‌بندی رتبه وب‌سایت مهم است؟

هدف اصلی پیاده‌سازی تکنیک‌های سئو بالا بردن رتبه وب‌سایت در موتورهای جستجو است. این، به کاربران امکان می‌دهد تا سایت را از طریق این پلتفرم‌ها کشف کرده و با محصولات و خدمات آن آشنا شوند. سئوی وب‌سایت به منابع مالی و سرمایه‌گذاری زمانی قابل‌توجهی نیاز دارد، به همین دلیل است که کسب‌وکارها منابع انسانی و بودجه قابل‌توجهی را برای این کار اختصاص می‌دهند.

عوامل افت رتبه سئو را بشناسیم!

به‌طورکلی، طیف وسیعی از عوامل افت رتبه سئو وجود دارد، و پوشش همه آن‌ها به‌طور جامع امکان‌پذیر نیست. بااین‌حال، در میان علل مختلف، چندین مورد بیشتر دیده می‌شود. به‌عنوان‌مثال، بسیاری از وب‌سایت‌ها به دلیل اشتباهات خود جریمه‌هایی از سوی گوگل را تجربه می‌کنند. علاوه بر این عواملی مانند سرعت‌پایین سایت، وجود محتوای بی‌کیفیت و لینک دهی نامناسب نیز از دلایل کاهش رتبه سایت در نظر گرفته می‌شوند.

جریمه شدن توسط گوگل یکی از عوامل افت رتبه سئو

در بسیاری از موارد، دلیل اصلی کاهش رتبه یک وب‌سایت، جریمه شدن توسط گوگل است. گوگل برای برخی از اشتباهات، جریمه‌هایی را برای صاحبان وب‌سایت تعیین می‌کند. به‌طورکلی، شرکت در اقداماتی که هدف آن‌ها فریب گوگل است، دلیل اصلی جریمه شدن یک وب‌سایت توسط این شرکت است. برخی از دلایل جریمه‌های Google را که باید از آن‌ها اجتناب کنید شامل موارد زیر می شود:

استفاده از محتوای تکراری
استفاده بیش‌ازحد از تگ‌های H1
لینک دادن به سایت‌هایی با زبان های مختلف
استفاده از محتوا با تعداد بیش‌ازحد کلمات کلیدی

توجه به این نکته ضروری است که گوگل وب‌سایت‌ها را به صورت خودکار و دستی جریمه می‌کند و در نتیجه رتبه سایت افت پیدا می‌کند. در روش خودکار، گوگل با استفاده از الگوریتم خود خطاها را شناسایی نموده و وب‌سایت را جریمه می‌کند. از طرفی در روش دستی گوگل قبل از اعمال جریمه بر روی وب‌سایت هشدار می‌دهد.

عوامل افت رتبه سئو را بشناسیم

تاثیر تجربه کاربر از عوامل افت رتبه سئو

در شرایط خاص، تغییرات در تجربه و رابط کاربری گوگل می‌تواند منجر به کاهش بازدید سایت و کاهش رتبه جستجوی آن شود. به‌عنوان‌مثال، در سال‌های اخیر، وب‌سایت‌هایی با اصطلاح «ترجمه» در رتبه‌ی برجسته‌ای در صفحه اول گوگل قرار گرفتند و حجم ترافیک روزانه قابل‌توجهی را به خود جذب کردند. بااین‌حال، یک تغییر ناگهانی توسط گوگل، یعنی معرفی ابزار ترجمه خود، منجر به افت رتبه آن‌ها شد. این اصلاح تضمین می‌کند که کاربران در سراسر جهان بلافاصله پس از جستجوی این عبارت، با جعبه ترجمه Google روبرو می‌شوند و باعث کاهش رتبه وب‌سایت‌های متمرکز بر ترجمه می‌شود.

مثال دیگر شامل نمایش خلاصه‌های متنی مختصر توسط گوگل قبل از تکه‌های جستجو در نتایج جستجوی اکثر کاربران است.

در نتیجه، کاربران ممکن است پاسخ سوالات خود را در این متن کوتاه بیابند و از کلیک کردن بر روی سایر نتایج جستجو خودداری نمایند که منجر به کاهش ترافیک سایت می‌شود.

راهکار برای برطرف نمودن عوامل افت رتبه سئو چیست؟

در مرحله اول، مهم است که تعیین کنید آیا کاهش رتبه سایت شما واقعاً به دلیل تغییر تجربه کاربر است یا خیر. برای انجام این کار، از ابزار کنسول جستجو استفاده کنید.

به کنسول جستجو دسترسی پیدا کنید و صفحه ای که در ماه گذشته در سایت خود بیشترین بازدید را داشته است را شناسایی نمایید.

بعد، هر کلمه کلیدی مرتبط را در گوگل جستجو کنید. اگر تغییراتی را در صفحه نتایج گوگل مشاهده کردید، باید محتوایی ایجاد کنید که کلمات کلیدی دیگر را هدف قرار دهد. بااین‌حال، اگر مشکلی که باعث کاهش رتبه شما شده است، ارتباطی ندارد، باید راه‌حل‌های جایگزین را بررسی کنید. علاوه بر این، جدای از تغییرات در ظاهر نتایج جستجوی گوگل، این احتمال وجود دارد که تبلیغات گوگل در کاهش رتبه سایت شما نقش داشته باشد.

 

سخن پایانی

اگر سایت شما کاهش رتبه را تجربه کند، بخش قابل‌توجهی از ترافیک سایت شما در ابتدا از بین می رود و فروش شما ممکن است در آینده با مشکلاتی روبرو شود. از این رو، بسیار مهم است که عوامل افت رتبه سئو را شناسایی نموده و برای اصلاح آن تلاش کنیم.

 

✍ پیشنهاد ما : ابزارهای رایج سئو

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

۱ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *