آنالیز سئو سایت رقبا چیست

آنالیز سئو رقبا چیست و دلایل آن

یکی از مراحل مهم تحلیل بهینه سازی سایت، آنالیز سئو رقبا است اما چرا به انجام این کار نیاز دارید؟ این کار برای اتخاذ تصمیمات استراتژیک درست برای ارتقای پروژه خود نسبت به رقیبان اهمیت دارد. تجزیه و تحلیل سئو رقبا امکان توسعه یک استراتژی بازاریابی موثر را فراهم می‌کند. در حقیقت، این تجزیه و تحلیل به شما اجازه می‌دهد تا به طور منطقی اقداماتی را برای افزایش مخاطبان هدف، بهینه سازی و ترافیک بیشتر سایت انجام دهید.

دلیل آنالیز سئو سایت رقبا

دلیل خوبی وجود دارد که ما به رقبای خود نگاه می‌کنیم زیرا می توانیم چیزهای زیادی از یکدیگر یاد بگیریم. وقتی صحبت از تجزیه و تحلیل سئو به میان می‌آید، خزیدن در سایت می‌تواند اطلاعات مفید را نشان دهد.  برای شروع تحلیل رقابتی SEO، ابتدا باید رقیب خود را شناسایی کنید. شما باید رقبای مستقیم و غیرمستقیم را در نظر بگیرید تا یک دیدگاه جامع از چشم انداز رقابتی داشته باشید. همراه کارا بهترین شرکت طراحی و سئو سایت در تهران در این راه به شما کمک کرده و به تجزیه و تحلیل رقبای شما می‌پردازد.

دلایل آنالیز سئو رقبا چیست

تا ژانویه ۲۰۱۹، بیش از ۱.۹۴ میلیارد وب سایت در اینترنت وجود داشت! یک عدد نسبتا عجیب که نشان می دهد تقریباً از هر ۷ نفر روی کره زمین ۲ نفر صاحب یک وب سایت هستند. بنابراین، می‌توانید تصور کنید که رقابت چقدر شدید است. در واقع، یکی از دلایل اصلی دیده شدن در نتایج گوگل نیز رقابت شدید در هر حوزه‌ای می‌باشد. با این حال، دستیابی به این هدف غیرممکن نیست زیرا تکنیک‌ها و رویکردهای متعددی وجود دارد که امکان رقابت را فراهم می‌کند.

مراحل و عوامل آنالیز سئو سایت

 با این حال، ابتدا باید بدانید که رقبای شما چه کسانی هستند و چه کاری انجام می‌دهند، از این رو انجام یک تحلیل رقابتی اهمیت دارد. در واقع، این تجزیه و تحلیل به شما این امکان را می‌دهد که بدانید چه چیزی در حال حاضر در وب سایتتان خوب یا ضعیف کار شده و استراتژی‌هایی را برای انجام بهتر آن اتخاذ کنید.

اگر قصد دارید سایت خود را به طور موثر به رتبه اول موتورهای جستجو برسانید، ۳-۵ سایت رقیب را در صفحه اول نتایج جستجو تجزیه و تحلیل کنید تا استراتژی مناسبی برای ارتقای سایت خود نسبت به رقبا تعیین کنید. با آنالیز سئو رقبا شما می‌توانید متوجه شوید که مشتری از چه روش‌های تبلیغاتی مؤثری استفاده می‌کند و رقیب شما چه استراتژی‌هایی را در سئو به کار نمی‌برد.

نحوه انجام آنالیز سئو رقبا چیست

سن وب سایت رقیب را تعیین کنید

اولین قدم تعیین سن وب سایت‌های رقبا با استفاده از سرویس Whois است. موتورهای جستجو به سایت‌های قدیمی با اطلاعات بیشتر در مورد آن‌ها اعتماد می‌کنند. سن دامنه را هنگام ایجاد استراتژی خود در نظر بگیرید و جزئیات دیگر مانند سرعت بارگذاری سایت، طراحی مدرن، ارتقاء لینک و محتوای مرتبط را بررسی کنید.

تحلیل آمار بازدید و میزان حضور رقبا در نتایج جستجو

با SimilarWeb می‌توانید ترافیک سایت، منابع ترافیک و نرخ پرش را تعیین کنید. تجزیه و تحلیل آمار بازدید و میزان ترافیک سایت رقیب به شما امکان می‌دهد، سایت هایی با بیشترین نرخ بازدید را پیدا کرده و  ببینید که این ترافیک از کدام منبع دریافت می‌شود (تبلیغات پولی، ترافیک ارگانیک، شبکه‌های اجتماعی). تجزیه و تحلیل ساختار سایت رقبا به شما این امکان را می‌دهد که بردار حرکت و رشد را برای بهینه سازی ساختار سایت خود تعیین کنید. صفحات سایت رقیب خود را به ۵ نوع تقسیم کنید: صفحه اصلی، دسته‌ها و زیر دسته‌ها، محصولات، صفحات وبلاگ و سایر صفحات فرود. هنگام بررسی این صفحات، حجم متون، تصاویر، خوانایی مطلب، تعداد و نوع لینک‌ها، تعداد و تاریخ مقالات و غیره را در نظر بگیرید.

تجزیه و تحلیل حالت موبایل سایت رقبا

موتور جستجوی گوگل هنگام رتبه بندی سایت‌ها، نسخه موبایل را در نظر می‌گیرد. تعداد کاربران و خرید از طریق گوشی‌های هوشمند هر سال در حال افزایش است. مطابق با آمار، بیش از ۷۰ درصد از کاربران از طریق دستگاه‌های تلفن همراه از وب سایت‌ها بازدید می‌کنند. بنابراین، حتی اگر سایت‌های رقبای شما برای دستگاه‌های تلفن همراه سازگار نیستند یا نسخه موبایل ندارند، توصیه می‌کنیم شما به حالت موبایل سایت خود توجه ویژه‌ای داشته باشید. برای بررسی نسخه موبایل از ابزار تست گوگل mobile-friendly میتوان استفاده کرد.

بررسی زمان بارگذاری صفحه

برای تجزیه و تحلیل سرعت بارگذاری یک سایت، می‌توانید از یکی از سایت‌های معتبر مانند:  Google Pagespeed Insight یا GTMetrix استفاده کنید. بنابراین، صفحه اصلی، دسته‌ها، زیر دسته‌ها و صفحات وبلاگ سایت رقیب را بررسی کنید. همچنین، درصد بهینه سازی و زمان پاسخگویی سرور را برای نسخه‌های موبایل و وب سایت‌ها تجزیه و تحلیل کنید و در استراتژی سئو سایت خود کارهایی را برای افزایش سرعت بارگذاری صفحات در صورتی که سرعت آنها کند است، بگنجانید.

بررسی کلمات کلیدی

کلمات کلیدی جزء جدایی ناپذیر برای هر استراتژی SEO هستند، آنها تنها از تجزیه و تحلیل رقبا به دست می‌آیند. از طرفی، با استفاده از ابزارهای مختلف، می‌توانید سلامت سئوی وب سایت رقیب را بررسی کنید. داده‌های رقابتی باعث ارتقا عناصر فنی‌تر سئوی وب‌سایت شما مانند بک لینک‌ها، اعتبار سایت و سرعت سایت شما می‌شوند.

فعالیت رسانه‌های اجتماعی رقبا

ببینید رقبای شما در کدام شبکه‌های اجتماعی حساب فعال دارد. به محبوبیت پست‌ها و فعالیت کاربران توجه کنید. به این ترتیب می‌توانید تعیین کنید که کدام شبکه‌های اجتماعی برای تبلیغ کسب و کار شما مناسب هستند و آنها را در استراتژی خود پیاده سازی کنید.

سخن پایانی

راه اندازی یک کسب و کار کار آسانی نیست، حتی اگر شرط لازم برای بقا و توسعه هر کسب و کاری باشد. در واقع رقابت در هر حوزه‌ای شدید است اما از آنجایی که رقبا همیشه در صحنه حضور خواهند داشت، عاقلانه است که آن‌ها را بررسی و تجزیه و تحلیل کنید. این مطالعه تجزیه و تحلیل رقابتی به شما امکان می‌دهد بدانید چه کاری برای پیشرفت پروژه سئو بهترین راه حل است و از چه کارهایی باید اجتناب کنید.

تجزیه و تحلیل سئو رقبا به شناسایی روش‌ها و رویکردهای موثر و همچنین شناخت نقاط ضعف سایت خود و اصلاح به موقع آنها کمک می‌کند. این کار پر زحمت است، اما نتیجه آن بسیار موثر است. تجزیه و تحلیل سئو سایت‌های رقیب بخشی جدایی ناپذیر از کارهای مقدماتی برای ارتقاء سئو صفحه شما است. توجه داشته باشید که تجزیه و تحلیل سایت رقبا نه تنها ضروری است، بلکه برای توسعه موفقیت آمیز کسب و کار مهم می‌باشد. بر اساس نتایج آن، می‌توانید یک استراتژی موثر برای افزایش درآمد سایت خود ایجاد کنید.

 

مشاوره رایگان

با ما تماس بگیرید و مشاوره رایگان دریافت کنید

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

۵ دیدگاه

  • سلام
    این تحلیل ها رو خود دارنده سایت می تونه انجام بده یا بهتره کسی که کاره متحوا برامون انجام میده پیگیری کنه؟
    یا کسی رو برای سئو استخدام کنیم؟

    • سلام
      برای اینکه بتونید به درستی آنالیز رو انجام بدید بهتر یا آموزش کامل ببینید و یا اینکه از یک کارشناس درخواست کنید تا براتون انجام بده
      آنالیز سئو سایت در مجموعه همراه کارا با قیمت ۲ میلیون تومان انجام میشه که در صورت عقد قرارداد سئو سایت این هزینه از مبلغ کل قرارداد کسر خواهد شد، در صورت تمایل با کارشناسان همراه کارا تماس بگیرید.

  • سلام
    راه های دیگه ای هم هست که بشه اطلاعات دقیق تری بدست آورد؟
    آیا میشه سئو سایت های رقبا رو تاثیر منفی روش گذاشت؟

    • سلام
      منظور از اطلاعات دقیق تر چیه؟
      به طور کلی آنالیز سئو سایت رقبا برای اهدافی مانند پیدا کردن کلیدواژه، استراتژی سئو خارجی و غیره استفاده میشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *