سئو تکنیکال چیست

عموما در مباحث سئو و بهینه سازی وب سایت از تکنیک هایی مانند دقت کردن به تحقیق کلمات کلیدی سئو، بک لینک و توضیحات متا مد نظر قرار می گیرد. تمامی این روش ها جهت بالا رفتن رتبه سایت اهمیت دارد. ولی تنها با تکیه بر آنها نمی توان کار را پیش برد بلکه باید به روش های سئو تکنیکال نیز توجه کرد. در اینجا در مورد آموزش سئو تکنیکال در همراه کارا با شما صحبت خواهیم کرد.

سئو تکنیکال یا سئو فنی (Technical seo) چیست؟

سئو تکنیکال از خانواده سئو به شمار می رود که مربوط به عناصر پشت پرده ای می باشد. همچنین نقش موثری در روش بالا رفتن بازدید ارگانیک سایت دارد. این عناصر اهمیت قابل توجهی در سرعت بارگذاری سایت، بهینه سازی برای موبایل و معماری سایت دارد. امکان دارد به این بخش از سئو اهمیت زیادی داده نشود. ولی باید توجه کنید که این مبحث از مباحث بسیار قابل توجه و بسیار مهم به شمار می رود.

قدم اول جهت ارتقاء سئو تکنیکال شناخت وضعیتی است که در آن قرار دارید. بدین منظور باید عملکرد سایت را در دست بررسی قرار دهید. قدم دوم برنامه ریزی جهت مرتفع کردن مشکلات مربوطه می باشد.

سئو تکنیکال چیست

اهمیت سئو تکنیکال یا فنی

از نظر متخصصینی که در بخش بهینه سازی سایت فعالیت دارند سئو در سه بخش سئو داخلی، سئو خارجی و تکنیکال تقسیم بندی می شود. سئو فنی یا تکنیکال قسمتی از سئو داخلی است؛ زیرا جهت اخذ رتبه بهتر، عناصر درون سایت را بهبود می بخشد. این نوع سئو به بهینه سازی بخش های فنی سایت مانند: ساده کردن ساختار وب سایت جهت خزش و قابل درک کردن و بهبود سرعت جهت ارتقاء رتبه موتورهای گوگل می پردازد.

سئو تکنیکال در افزایش ترافیک سایت نقش موثری دارد. به گونه ای که اگر در سایت شما محتوای یونیک و بی عیبی وجود داشته باشد، ولی متن برای گوگل قابل درک نباشد، ترافیک سایت کم خواهد بود. در اینصورت است که می توان گفت معیارهای سئو در مورد آن رعایت نمی شود.

چک لیست سئو تکنیکال

سئو تکنیکال پیچیدگی های خود را دارد و در اینجا در مورد ویژگی های سایتی می پردازیم که از نظر سئو فنی بهینه شده است.

سرعت بالا

در صورت بالا بودن سرعت بارگذاری صفحات، کاربران رضایت بالایی از سایت خواهند داشت. در نتیجه ترافیک آن بالا خواهد رفت.

کراولینگ یا قابلیت خزش

موتورهای جستجو جهت کراولینگ و اخذ اطلاعات وب سایت از ربات بهره می برند. از روش های مختلفی جهت بهبود این قابلیت می توان استفاده کرد. مثلا کراولینگ یک محتوا را می توان کم کرد یا می توان کاری کرد که صفحات خزیده شده در صفحه های نتایج جستجو نشان داده نشوند یا لینک های آن را غیر فالو کنند. به علاوه می توان به ربات ها با استفاده از لینک داخلی به شناخت بهتر محتوای صفحات کمک کرد.

مشاوره رایگان

با ما تماس بگیرید و مشاوره رایگان دریافت کنید

نداشتن لینک های مخرب

صفحه ای که به دلیل وجود نداشتن، باز نشود باعث ناراحتی کاربر خواهد شد. در اینصورت به سبب داشتن لینک خراب خطای ۴۰۴ برای شما باز می شود. وب سایت ها همیشه در حال تغییر هستند، به همین دلیل تعدادی لینک خراب دارند. لذا ابزارهای مختلفی هستند که با رفع این خطاها، لینک های خراب را کم می کنند. مثلا با ریدایرکت با تغییر مسیر لینک ها، این خطاها برطرف خواهد شد.

عدم وجود محتوای کپی یا Duplicate

محتوای کپی در صفحات باعث سردرگم شدن موتورهای جستجو شده و در رتبه بندی اختلال ایجاد می کند. در اینصورت گوگل نمی داند به کدام صفحه رتبه بالاتری بدهد و ممکن است بدون اینکه متوجه شوید محتوای شما کپی دیده شود. در اینصورت سایتی که محتوای کپی داشته جریمه خواهد شد. لذا با استفاده از تگ های کنونیکال این مشکلات قابل حل خواهد بود.

امن بودن

سایت هایی که بهینه شده اند ایمن هستند و برای ایمن سازی سایت از HTTPS استفاده می شود. با استفاده از آنها اطلاعات انتقال یافته شده بین سایت ها فاش نخواهد شد.

داشتن داده های ساختار یافته Structured

داده های ساختار یافته در شناخت بهتر محتوا و محصولات سایت به موتورهای جستجو یاری می رسانند. این داده ها دارای فرمت خاصی هستند، لذا وقتی که شما به موتورهای جستجو اطلاعاتی دقیق بدهید، درک این اطلاعات توسط موتورهای جستجو راحت تر خواهد بود. در اینصورت محتوای شما به شکل ریچ ریزالت و بهتر در معرض نمایش قرار می گیرد.

داشتن سایت مپ XML

سایت مپ، لیستی از صفحه های مختلف سایت شما مانند پست ها، تگ ها، صفحه ها، تصاویر و غیره است. این فهرست به موتورهای جستجو نقشه راه سایت را نشان می دهد. لذا اطمینان خواهید داشت که تمامی صفحات شما نشان داده خواهد شد. سایت اگر در حالت بهترین ساختار باشد نیازی به سایت مپ ندارد. مثلا اگر به اندازه ای لینک داخلی داشته باشد که ارتباط مطالب به خوبی انجام شود، ربات ها احتیاجی به سایت مپ نخواهند داشت.

بکار رفتن تگ hrefland در سایت های بین المللی

در صورت فعال بودن سایت در چند کشور و به زبان های مختلف، موتورهای جستجو برای اینکه زبان و مقصد آن را بشناسند نیاز به کمک دارند. در اینصورت باید به موتورهای جستجو جهت شناخت زبان و کشور یاری شود تا صفحه سایت و محتوا با زبان خودش برای کاربران در هر مکانی به طور صحیح نشان داده شود. تگ hrefland صفحات را در زبان و مکان مورد نظر تعریف می کند. علاوه بر آن مشکل محتوای کپی را حل خواهند کرد.

قسمت های مختلف سئو تکنیکال

سئو تکنیکال پیچیدگی خود را دارد که با تقسیم شدن به بخش های کوچک تر ساده تر خواهد شد. به طور کلی این فن به سه بخش تقسیم بندی می شود که هر یک را معرفی خواهیم کرد.

  • قابل کراول یا خزش شدن Crawlability
  • قابل ایندکس یا نمایه گذاری indexability
  • دسترسی راحت داشتن یا رندر شدن Rendering
  • قابل رتبه بندی Rankability
  • قابل کلیک شدن Clickability

اصول سئو تکنیکال

قبل از اجرای سئو در سایت باید به برخی نکات از نظر سئو فنی توجه کنید. در این مورد می بایست نکات زیر را مد نظر قرار دهید.

  • بررسی دامنه مورد نظر
  • پیاده سازی SSL
  • بهبود سرعت بارگذاری صفحه
سئو چیست

سخن پایانی

سئو تکنیکال ترفندی است که با اجرای قدم به قدم آن می توانید رتبه سایت را بالا برده و ترافیک آن را زیاد کنید. لذا با درک وضعیت سایت جهت رفع مشکلات آن قدم بر می داریم. اکثر مواقع امکان دارد بعد از سئو داخلی و خارجی به اجرای سئو فنی بپردازند یا ممکن است اصلا به این مراحل پرداخته نشود، ولی باید دانست اجرای آن در بالا رفتن رتبه سایت اهمیت زیادی دارد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

۱ دیدگاه

  • سلام
    بابت متن آموزشی که گذاشتید ازتون ممنونم ولی تو این مقالتون کلی صحبت کردید
    خواهشا میشه هر تیتر رو به صورت مفهوم تر توضیح بدید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *